Genius Loci heeft Kairos, de vrije school in Noord, geholpen met het zoeken naar een locatie voor haar toekomstig te bouwen school in Amsterdam Noord. Daartoe hebben we onderzocht wat het karakter en de ruimtebehoefte van de school zal zijn. Wat de omvang is, welke locatie geschikt zou zijn en hoe een dergelijke locatie spoedig beschikbaar zou zijn te maken. We hebben de initiatiefnemers van de school geassisteerd met besprekingen bij de gemeente Amsterdam en bij verzoeken aan eigenaren om hun ruimte beschikbaar te stellen. We zijn op zoek gegaan naar bestaande faciliteiten die op de circulaire markt te vinden en te gebruiken zouden zijn. We hebben drijvende scholen voor Kairos gevonden en uitgebreid met alle betrokkenen gezocht en gebrainstormd hoe een tijdelijke oplossing voor het starten van een school zou kunnen worden gerealiseerd.
Binnen deze zoektocht hebben we een pleidooi gehouden voor het stichten van een school op een plek die planologisch en strategisch een bijdrage levert aan het tegengaan van segregatie. De school kan een zeer belangrijk instituut worden in een omgeving die coherentie nodig heeft. In Amsterdam Noord is dat niet nodig langs de IJoevers, daar is sprake van een gentrificatieproces. Wij hebben gepleit verderop in Noord sturend op te treden en gericht de school daar te situeren. Kinderen uit alle sociale lagen zouden kunnen profiteren van de mogelijkheid samen de nieuwe school te vormen. Kairos wil deze rol op zich nemen. Wij vertalen dit altruïsme naar overheden en brengen in beeld wat daardoor de mogelijkheden zijn. Het tekenen van mogelijkheden, het in beeld brengen van de sfeer en de ambitie kan deuren openen om straks een mooie plek te kunnen veroveren in de stad die zwaar onder commerciele druk staat. Kwetsbare organisaties, zoals dit schoolbestuur, zijn nog niet in staat om een opdracht te geven voor een plan, nog niet in staat om een krachtig signaal af te geven inzake haar wensen, dat moet nog worden opgebouwd. De hulp van ontwerpers en adviseurs binnen Genius Loci helpt de vraag de definiëren, de ambitie vorm te geven en zorgt voor een mooi uitgangspunt om straks een echte ontwerpopgave gestalte te geven. De schetsen zijn de trigger om het eigen plan vorm te geven zonder dat er sprake is van een architectonisch ontwerp. Het blijkt nodig de competenties van ruimtelijk en strategisch denkers in te zetten zonder dat sprake is van een reëel architectonisch plan. De angst om al vast te zitten aan een ontwerper, een locatie en een vast omlijnd beeld kan daarmee worden voorkomen.